Dag 8: Tinghir - Ait Baha

18 augustus 2018 - Todghakloof, Marokko

Gistermiddag lekker geplonst in het zwembad en een spelletje gespeeld. Even genieten van de luxe van dit 4 sterren hotel. Alhoewel het personeel hier wel heel afstandelijk is. Heerlijk geslapen op een kamer met airco en om half negen ontbeten. De volgende bestemming is slechts 15 km rijden en daar kunnen we vanaf half 1 inchecken. Onderweg stoppen we al 2x om te genieten van het uitzicht, zo mooi een mix van een groene oase met palmbomen en het ruige van de Gorges die opdoemen. We komen aan bij een gezellig terrasje en daarboven is ons hotel. We mogen direct de auto op de privé parkeerplaats zetten. We worden verwelkomd met een pot muntthee. Voelt gelijk goed. We zijn wel een beetje flebbergested over de locatie, WAUW wat een plek direct bij de ingang van de Todrakloof. De kamers zijn supersimpel maar er is een bed, wc en douche. Prima 👌. We lopen de kloof een stukje in om een en ander te verkennen en genieten van de locals die een dagje uit zijn met de familie, net een soort Vlietlanden maar dan anders. Alleen hier koken ze ook op een vuurtje en eten met z'n allen. Voor het avondeten lopen Ruud en ik even mee met Zuhir, die ons de plaats laat zien waar we paardrijden voor de meiden kunnen gaan reserveren. Alleen de wandeling erheen was al een avontuur! Al snel verlaten we de weg en lopen kruip door, sluip door langs de rivier, langs tuintjes waar van alles geoogst wordt. Verder laat hij ons een 100 jaar oude kasbah zien en laat ons vijgen proeven rechtstreeks van de boom geplukt. Heerlijk. We vragen of hij ons morgenochtend wil begeleiden bij onze 3 uur durende hike door de kloof. Dat doet hij graag. Kijken of we allebei de meiden mee krijgen. 's middags gaat Ruud met de meiden 2 uur paardrijden door de kloof en het water. Vol programma dus morgen, zin in! Nu lekker een hapje eten!

1. Mary:
    18 augustus 2018