Dag 1-2-3

22 juli 2019 - Edfo, Egypte

We hadden vrijdag een lange vermoeiende reis. Het begon met file richting Maastricht, daar in de rij voor de check in balie, in de rij voor de douane en in de rij om het vliegtuig in te mogen. Eenmaal in het vliegtuig werd 3 kwartier vertraging aangekondigd. Uiteindelijk gaan we, uiteraard nog vol goede moed, rond 20 uur de lucht in. Joepie we krijgen wat te eten, wat zal het zijn? Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken maar het is wat karig, een wit broodje met ham en kaas en zo'n voorverpakt chocoladecroissantje onder het genot van een glaasje water. Is niet erg, maar we konden de rest van de vlucht niets anders bestellen. Loen kan lekker slapen, wij kunnen alledrie de slaap niet echt vatten. Brak maar blij arriveren we in Hurghada. Nadat we de koffers hebben gehaald lopen we naar bus 1 voor een ritje naar Luxor slechts 5 uur rijden... Om half 2 vertrekken we en als we eenmaal redelijk slapen, stopt de bus rond half 4 voor een pauze. Nou we hebben wel wat behoefte aan eten en drinken. We nemen allen heerlijke Arabische koffie met een zak chips en wat mariakaakjes oid. Rond half 7 bereiken we de boot (dag 2 is inmiddels aangebroken). De boot ziet er luxe uit, het koper wordt nog even opgepoetst. Wij kunnen direct door naar het ontbijt. Er is een uitgebreid buffet, alles ziet er prima uit. Corendon heeft 2 tafels voor onze groep gereserveerd (13 man) en het is de bedoeling dat we heel de reis aan deze 2 tafels eten. Prima hoor. Tot de lunch kunnen we doen wat we willen (SLAPEN)!!!! Dat doen we dan ook in onze mooie kamer met nu nog uitzicht op de zijkant van de ernaast liggende boot. Half 1 lunch, half 2 kennismakingsgesprekje met onze gids, die ons ook al van het vliegveld haalde. Zijn naam is Raymon, hij is Christen ipv Moslim, vandaar zijn wat Westerse naam. Als dat z'n werkelijke naam is, maar zo wordt het ons verteld. Alle excursiemogelijkheden worden uitgelegd, special offers etc.. We houden het bij het excursiepakket wat door Corendon aanbevolen was, waarin alle highlights zitten. Vanmiddag om kwart over 3 gaan we al naar de tempels van Karnak, het grootste tempelcomplex ter wereld. We hebben er natuurlijk al veel zin in, maar na zo'n brakke nacht en minimaal 40 graden op de thermometer, wordt het wel een uitdaging. Tijdens de uitleg vd gids pakken we veel schaduwplekken. We worden wel weer weggeblazen door de prachtige oudheden, wat indrukwekkend wat ze 4000 jaar geleden met zo weinig middelen konden realiseren. Wel heerlijk om daarna in de airconditioned auto te stappen weer terug naar de boot. Morgenmiddag gaat ze pas varen, de Magic 1, zo heet ze... Na een overheerlijke plons in het zwembad gaan we voor de derde keer die dag eten aan dezelfde tafel met dezelfde mensen op dezelfde stoelen, wat een kuddevolk zijn we toch he. En om dat compleet te maken, bestellen we wederom 3 cola en 1 bier. Het eten smaakt goed! Hierna drinken we nog een bakkie koffie op het dek, tis nog steeds lekker warm en spelen we 30 seconds, hetgeen uit onze tenen moet komen omdat we toch een beetje moe zijn. Op dag 3 gaat de wekker (wake up call) om half 6. Aangezien we de grootste/langste excursie van de komende week gaan doen, willen we vroeg weg om de hitte een beetje te ontlopen. We hebben mazzel want er staat een lekker windje, dus is het redelijk uit te houden en de goede nachtrust, maakt dat we sowieso wat fitter zijn. Eerst rijden we langs de kolossen van Memnon voor een fotostop, elke keer weer verbaasd over de immense grootte van die beelden. We arriveren bij de Habu-tempel, we moeten wel nog even op de meneer van de tickets wachten. De tempel is open, de kaartjesafscheurmeneer is er ook, maar de man met de tickets heeft zich waarschijnlijk verslapen, haha welkom in Egypte! Dit is een zeer mooie tempel, onbegrijpelijk dat deze niet zoveel bezocht wordt. Op naar de vallei der koningen, waar we 3 graftombes bezoeken, blijft indrukwekkend mooi. Hierna gaan we pauzeren bij de alabaster fabriek, hum, tis niet echt pauzeren, de werklui voeren een toneelstukje op en hierna worden we de winkel in gemanoeuvreerd. Wisten we al, maar de airco is aangenaam. Onze excursie ochtend eindigd bij de tempel van Hatsepsut, de eerste vrouwelijke koning van Egypte💪! Stoer wijf! We maken met Loen nog een foto op de plek waar ze tig jaar geleden uit zat te puffen voor de hitte. Leuk om hier weer te zijn met haar. Eenmaal op de boot mogen we alweer lunchen uiteraard aan dezelfde tafel met dezelfde mensen enz..... Met 3 cola en 1 bier. De middag zijn we vrij, dus luieren we een beetje bij het zwembad met een boekie. Genietend van het varen en het uitzicht. Rond een uur of half 7 komen we aan bij de sluis wat indrukwekkend is om te zien, we kunnen er met 2 cruiseschepen tegelijk in en het hoogteverschil is 6 meter met de andere kant van de sluis. Daar is het hoger, dus gaan we eindelijk op nivo varen. Vanavond houden we het rustig, beetje eten, bakkie op het dek en op tijd naar bed. Het uitzicht op de Nijl is geweldig vanaf je kamer. Morgen hebben we niet veel op het programma staan. In de avond pas een bezoek aan het Kom Ombo complex, beetje relaxen dus.

1. Linda:
    Lekker genieten 😘
  2. Omi en opi:
    22 juli 2019
    Leuk verhaal van jullie ervaringen .geniet er met volle teugen van
    Liefs omi en opi 😘
  3. Omi:
    Geniet ze!!😘❤️
  4. Janschokker:
    22 juli 2019
    Herkenbaar, ben ik ook allemaal geweest, leuk geniet er van,😆😆