Dag 4 en 5

23 juli 2019 - Aswan, Egypte

Vandaag mochten we uitslapen, Ruud en ik zijn om half 8 wakker. Enthousiast doe ik de gordijnen open, denkend dat we uitzicht op de Nijl hebben. Schrik me een hoedje als ik direct oog in oog met een Egyptenaar sta. Snel de gordijnen nog even dicht haha... Wij liggen aan de kadekant. We liggen in Edfu. Het is een drukte met koetsjes aan de kade om de toeristen te vervoeren. De paarden staan in de volle zon en soms kun je de ribben tellen. Wij gaan eerst op ons gemakkie ontbijten, Ben en Luna hebben aangegeven uit te willen slapen. Na het ontbijt aanschouwen de drukte op de kade vanaf het dek. Later besluiten we toch zelf even de kade op te gaan. Als we de boot verlaten laat de portier ons weten om half 11 weer te gaan varen, we beloven op tijd terug te zijn. Nou daar gaan we dan de hectiek in, rechte rug, kom maar op. Het aandringen valt allezins mee, met een vriendelijk "shukran" laten ze je direct met rust. We genieten van ons wandelingetje en ik maak nog een paar leuke foto's. We kopen nog wat flessen water en gaan terug naar de boot. We zoeken op het dek een schaduwplekkie en kruipen beide in ons boek. Om kwart voor 11 staan de Kids voor onze neus, ze hadden de wekker gezet ivm de fire-drill die om 11 uur zou zijn. Ze zijn voor niets eerder hun bed uitgekomen gezien de hele fire-drill niet doorging. Dan maar een beetje in het zwembad plonzen en wachten op de lunch. De Kids hebben trek na het missen vh ontbijt. De lunch smaakt daardoor extra lekker. Vandaag een beetje relax dagje, lezen, zwemmen en genieten vh uitzicht tijdens het varen. Om 16 uur is er thee met koekjes, of koffie mag ook. Kortom veel eten en weinig doen. Gelukkig meren we aan in Kom Ombo en gaan we daar de tempel van de krokodillengoden bezoeken. Tijdens het bezoek aan dit openlucht tempelcomplex zien we de zon de Nijl inzakken, wel weer een hoogtepuntje! We bezoeken nog een museumpje met gemummificeerde krokodillen, maar hier loop je binnen 1 minuut doorheen. Langs de kade lopen we terug naar de boot alwaar het diner geserveerd staat. Het eten is hier super. 's avonds spelen we een potje poolbiljart met de Kids en drinken nog wat in de lounge. Rond een uur of 10 gaan we naar bed, gezien we morgen om 6 uur een wake-up call krijgen. Terwijl wij slapen, vaart de boot door naar Aswan. Mijn droom word bruut verstoord door het gerinkel van een telefoon, onze wake-up call, nu al? Eerst maar even een lekker bakkie koffie drinken dan. Het kan nog gekker, er is al een hele groep die aan land gaat terwijl wij nog aan het ontbijt zitten. 7 uur gaan wij richting de Philae tempel. De tempel ligt op een eiland, dus varen we eerst een lekker stukje op het water maar het is ondanks de vroegte al erg warm. Ook op het tempelcomplex, prachtig mooi hoor, maar we worden inmiddels een beetje tempelmoe... Op naar de Aswandam, indrukwekkend hoor maar ook hier erg warm, logisch hartje zomer, maar om 9 uur 's ochtends.... Hierna ontkomen we niet aan een commercieel bezoekje aan de parfum fabriek. Mooie praatjes doen ons toch besluiten alledrie een luchtje te kopen, drie... Ruud niet, die is naar buiten gevlucht wat ik dan ook wel weer begrijp. We keren terug naar de boot en besluiten met z'n vieren Aswan in te gaan, we zijn de enige toeristen om 12 uur 's middags, gek zeg met die hitte? Slecht 1x ben ik in staat iemand een liefkozend klapje tegen z'n gezicht te verkopen, verder kunnen we vrij rustig rondlopen en foto's maken. We besluiten te lunchen in de tempel met de grote gele M erop. Hoogtepunt van de reis zegt Ben😂. Het is de Mac met het mooiste uitzicht ooit, over de Nijl. We wandelen de kortste route terug naar de boot en doen lekker een powernapje in de kamer met airco, heerlijk. Om half 3 verzamelen we weer voor een bezoek aan de botanische tuin, welke ook gelegen is op een eiland in de Nijl. We varen met een feluca, een Egyptisch zeilbootje, maar er is geen wind dus worden we voort getrokken door een motorbootje. We genieten van de schaduw en de prachtige natuur op het eiland en varen rond 16 uur weer terug naar de boot. Zo, nu lekker onze zwemkleren aan en plonzen! Het is inmiddels 18 uur en zijn nog steeds bij het zwembad, het is nu niet meer zo heet. Om 20 uur hebben we diner en vanavond is er een Nubische avond. We gaan het beleven! Het is pas dinsdag en we hebben al zoveel gezien, wat een genot! Benieuwd wat morgen ons brengt...