Dag 13 en 14: Marrakesh

24 augustus 2018 - Marrakesh, Marokko

Aangezien de wifi niet top is hier, lopen we een dag achter. Vandaar dat we maar 2 dagen in 1 doen. Gisterochtend zijn Ruud en ik een wandeling door het nieuwe gedeelte van Marrakesh gaan maken. Was leuk maar best heet😌. Gelukkig konden we wat verkoeling zoeken bij Garden Marjorelle. Een prachtige tuin met allerlei exotische planten zoals bamboe en cactussen uit heel de wereld. Hier was ook het Berbermuseum, ook even gekeken natuurlijk. In het winkeltje (ja ook hier word je bij de uitgang zo een winkeltje ingeloodst) een mooi fotoboek gekocht. Daarna lekker cappucinootje gedronken op het idyllisch tuinterras. Lopend langs een carwash even navraag gedaan betreft het wassen van de auto, we moeten hem namelijk schoon opleveren zowel in- als exterieur. Hierna nog een supermoderne shoppingmall ontdekt met airco en Westerse fastfoodketens. Terug naar de meiden gegaan, die net klaar waren met de jacuzzi op het dakterras en gekke foto's maken. Helaas is Shant van de marmeren trap gevallen en is wat kreupel en heeft een wondje op de elleboog. Je kan ze ook niet even alleen laten hè? 's Avonds naar het bekende plein gegaan om toch 1x bij 1 van de mobiele eettentjes te eten. Dat was zo'n tip van dat MOET je een keer gedaan hebben. Maar elke eettent wil dat je bij hen komt eten, dus wordt ons de weg zelfs af en toe versperd. Ik dacht dat ik er na twee weken goed bestand tegen zou zijn, maar heb er toch wel moeite mee. Uiteindelijk gaan we bij tentje nummer 75 zitten en laat het eten zich zeer smaken. Het personeel zingt af en toe een liedje en het is echt gezellig. Daarna wat souvenirs geshopt en op naar het Hotel. In het laatste straatje zien we nog een kapper en Ruud wil nog graag zijn baard laten doen. Dus zitten we rond 11 uur 's avonds nog bij de kapper. Daarna toch echt richting bed. Vandaag hebben we de meiden nog even laten slapen en hebben wij, tijdens het ontbijt, gekeken wat we nog wilde doen vandaag. We besluiten nog een dagje naar de Ourikavallei te gaan. Dit is een vallei met water en verkoeling. Wel kijken of Shant dat ook ziet zitten na haar val van de trap. We overleggen met de meiden en binnen een half uur zitten zij ook lekker te ontbijten. Tas gepakt en op naar Setti Fatma, het dorpje waar je de hike naar de waterval kunt beginnen. Wat is het weer een mooie route. Halverwege rijden we ook ineens een stukje over een circuit. We rijden over de pole position; het blijkt echter een kartcircuit. Hoe meer we de berg opklimmen, hoe drukker met winkeltjes en terrasjes het wordt. Best knap hoe Ruud zich een weg weet te banen door een wirwar van mensen, scooters, auto's, kuilen en water op de weg. Gaat gewoon 💪. In Setti Fatma krijgen we een parkeerplaats toegewezen en worden we direct benaderd door een gids. We wijzen dit nog af omdat we eerst zelf willen kijken maar uiteindelijk ontkomen we er niet aan om ons te laten begeleiden naar de waterval. Het is namelijk behoorlijk klimmen en soms glad door het water. Als we bij de eerste waterval aangekomen zijn drinken we een colaatje en Loen gaat het water in. We besluiten om niet verder te klimmen gezien Shant haar pijnlijke rug en omdat 3 van ons slippers aan hebben. Maar de andere route afdalend naar het dorp is ook adembenemend mooi. Tuurlijk komt het pad zo uit dat we langs allerlei souvenir winkeltjes komen en uiteindelijk in een restaurant. We danken de gids hartelijk en nemen plaats op het terras. Deze is in de rivier, dus we zitten met onze voeten in het water. Lekker gegeten en genoten van de ambiance. Terugrijden is nog een grotere uitdaging omdat het nog drukker is geworden maar dat gaat goed! De meiden inclusief ik vallen alledrie als een blok in slaap, gelukkig houdt Ruud zijn ogen open. Als we terug in het Hotel zijn, gaan de meiden zwemmen en doen Ruud en ik een powernap. We gaan de auto naar de carwash brengen en gaan in de shoppingmall eten. Dat is tenminste het plan. We komen om 19 uur bij de carwash aan en dat blijkt precies de sluitingstijd te zijn. Maarrrr no problem sir! In plaats van 3,50 betalen we 5 euro en is de auto zowel aan de binnenkant als buitenkant gereinigd. Top toch! Wij eten ondertussen een pizza en de meiden iets van de wok. We halen de auto op en gooien de tank nog vol en rijden terug. We dobbelen nog wat en maken het niet te laat vanavond. Morgen om 6 uur op richting vliegveld.

1. Linda:
    24 augustus 2018
    Heb genoten van je blogs .. goeie reis terug.😘
  2. Ton:
    25 augustus 2018
    Echt heel leuk om elke dag te lezen! Goeie terug reis!
  3. Petra:
    25 augustus 2018
    Zo te zien hele belevenis geweest nu veilig weer naar huis xxx
  4. Maris:
    Dank jullie wel! Xxx