Dag 12: Ait Benhaddou - Marrakesh

23 augustus 2018 - Marrakesh, Marokko

Pffff wat een heftig dagje vandaag! Na een onrustige nacht met blaffende honden, die blijkbaar geen slaap nodig hebben, genieten we wel van het ontbijt op het dakterras. De meiden eten echter weinig. Zijn allebei niet fit. We besluiten vroeg te vertrekken, omdat het volgende hotel een zwembad en dakterras heeft waar gerelaxed kan worden. We vertrekken om half tien. Het is ongeveer 180 km rijden. Shant geeft al snel aan misselijk te zijn, dus we stoppen om een plastic tasje achteruit de auto te halen. Helaas is de weg hobbel de bobbel met veel bochten wat qua misselijkheid niet echt lekker is. Snel proberen een lauwe fles cola op de kop te tikken. Nou dat valt niet mee op de dag van het offerfeest. Alles is gesloten. Ik krijg Shant en Luna zover om toch een slok ORS oplossing te drinken hetgeen je tekorten qua zout en suiker aanvult. Gelukkig houden ze het allebei binnen en vallen ze in slaap. Halverwege stuiten we op een auto die uit de bocht gevlogen is. De auto is door de vangrail heen geknald en ligt op z'n kant in een greppel. Een jonge jongen staat er naast en lijkt ongedeerd. We vragen of we hem of hij ok is en of we hem kunnen helpen. Hij is ok maar zijn telefoon is leeg dus hij kan niet voor hulp bellen. Gelukkig hebben wij nog een volle powerbank en geven dit aan hem. Hij dankt Ruud en Allah met een weesgegroetje. Een andere auto stopt ook om te helpen,  dus wij rijden weer verder. Eindelijk vinden we langs de weg een Ieniemienie winkeltje waar ze cola verkopen. De meiden krijgen hierdoor weer wat kleur op de wangen. Steeds meer schapenvachten komen we tegen en ik probeer de meiden gerust te stellen dat het ergste leed is geleden voor de schapen. Hoe dichter we bij Marrakesh komen hoe meer karretjes volgeladen met schapenvelletjes we zien. Jongens verzamelen ze en zitten er bovenop, ook op de niet zachte kant, lees bloederige huidkant. Best lekker als je toch al niet zo'n sterke maag had😨. Vlakbij ons hotel krijgen we een parkeerplaats toegewezen en in de bloedhitte met volle bepakking lopen we nog zo'n 500 meter naar het hotel. Er hangt een vreselijke geur in de stad. De schapenkoppen liggen op vuurtjes te smeulen en de horentjes worden er afgehakt en dat allemaal voor onze neus. De slagers hebben het megadruk met alle karkassen die hen aangeleverd worden. Inmiddels is het half drie als we echt even op zoek moeten naar een restaurantje om wat powerfood tot ons te nemen. Doordat het offerfeest is, zijn veel straten afgesloten en wil iedereen ons de weg wijzen. Hetgeen we allevier niet meer zo goed trekken vanwege de korte nacht, de warmte en het ons slap voelen. Uiteindelijk komen we bij een pizzeria. Shant en ik nemen pasta, Ruud en Luna een pizza. We komen weer een beetje bij, maar vandaag doen we niet veel meer. Blij om terug te zijn in het hotel... lekker op het dakterras gechilled hoewel de geuren nog steeds tot ons komen en we het elektrische mes van de slager overal bovenuit horen. Morgen hopelijk weer fris en fruitig!